Nora Vellinga staat altijd klaar

December 2020
Vijf jaar geleden werd Nora vrijwilligster bij Stichting De Vrolijke Noot. Als hoofd welzijn bij Sint Jacob bij locatie Boerhaave in Haarlem, kende zij het reilen en zeilen van zorgcentra en kon Mariska daardoor goed adviseren. Na een optreden van SDVN bij locatie Bosbeek voor de toenmalige minister van volksgezondheid, Edith Schippers, ging het balletje pas echt rollen. Inmiddels werkt Nora niet meer bij Sint Jacob en heeft ze haar eigen bedrijf opgericht. Daarnaast vindt ze voldoende tijd om SDVN verder te helpen.

“Ik ben begonnen met fondsenwerving, met goed resultaat. We hebben toen een groot bedrag kunnen verwerven. De eerste 30 voorstellingen van dit project hebben in 2016 plaatsgevonden. Het loopt nog steeds en zal naar verwachting in 2021 worden afgesloten.”

Van het een komt het ander. Intussen doet Nora de boekhouding voor de stichting, ze beheert de website en sociale mediakanalen, organiseert vrijwilligersbijeenkomsten, maakt posters, foto’s en filmpjes en verricht hand-en-spandiensten. Kortom, een praktische duizendpoot, een steun en toeverlaat van de stichting en Mariska.

Regelmatig gaat ze mee naar een zorginstelling als SDVN een muziekevenement verzorgt.

“Het is heel bijzonder om mee te maken. Je ziet duidelijk dat mensen reageren op de muziek, ze leven op! Heel soms zit er iemand tussen die het een storende prikkel vindt, maar dat komt niet vaak voor. De bewoners gaan altijd meezingen, klappen en bewegen. Ze maken contact, er gebeurt iets! Je kan zien hoe belangrijk menselijk contact is. Dat was goed merkbaar aan mijn eigen moeder. Ze wilde nooit in een zorginstelling wonen, maar nu ze daar toch zit, na een hersenbloeding, vindt ze het fijn. Ze heeft het erg naar haar zin en is heel actief, ze doet aan van alles mee.”

Stichting De Vrolijke Noot is erg blij met de inzet van Nora en hoopt dat ze nog lang mee blijft doen.

“Zolang het nog allemaal lukt, ga ik gewoon door”